Forums
Fibronet.dk :: Forums :: Generel debat - ÅBEN sektion :: De pårørende

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
Det er ikke sort snak, men;
Gå til side  1 2 3
Bestyrer: Bette Pjok, Engel
Ophavsmand Indlæg
Bodil
23 mar 2010, 12:14:50
Gæst
av for den da, den nabo kone går nok og bider sig i læberne nu, for det var sikkert slet ikke ment som du opfattede det Lise.

Jo vi kan ligeså godt fortælle når vi har det ad hekkenfelt til, for folk kan alligevel mærke/høre det på os.

Hilsen fra Bodil
Tilbage til toppen
Spurven
23 mar 2010, 22:22:27
Registeret medlem #372
Oprettet: 11 mar 2010, 09:01:54

Postnr. og By: Midtsjælland
Ja, det er godt med fokus på ALLE de problemer, vi render og slås med, ikke kun smerterne. For det er jo hamrende vigtigt både for os selv og for vore omgivelser at vide, at fib er meget andet end "bare" smerter.

Og, Lise, måske har jeg misforstået dit svar, og så må du meget undskylde det følgende, men fib er jo også at blive nærtagen og få lettere ved at føle sig såret. For vi vil så gerne være det gamle menneske fra før, vi blev syge, og når andre minder os om, at vi langt fra er det, så bliver vi kede af det. I virkeligheden siger din nabo jo bare det, vi alle ved, nemlig, at når vi har det skidt, så har vi det skidt, og så er vi ikke særlig sociale. Vi bygger mure omkring os selv og er med din nabo's ord "ikke meget værd at tale med". Måske skulle vi vove os skridtet videre og ikke bare fortælle, at vi er inde i en rigtig dårlig periode, men også at selv om vi er i en dårlig periode og ikke er meget værd i en samtale, så betyder det ikke, at vi ikke sætter pris på, at folk gerne vil tale med os eller er interesserede i os. Vi bør jo nok også fortælle, at vi i de perioder helst gerne vil nøjes med små doser samvær og samtale. Med mennesker, der står os nær og kender os godt, kan man måske endda lave aftaler om, at "du taler, jeg lytter".

Men, Lise, egentlig er jeg fuld af beundring over, at du har fået fortalt din nabo, at du i efteråret havde det skidt. For du er jo kilometer foran mig, som kun er nået til den nærmeste familie endnu. Lige nu forsøger jeg at finde ud af, hvordan jeg bedst kan fortælle det videre til andre, som også bør vide, hvad jeg slås med.

Knus fra
Tilbage til toppen
Lise
24 mar 2010, 08:57:55
Registeret medlem #293
Oprettet: 15 jul 2009, 09:08:27

Postnr. og By: Midtjylland
Hej Spurven
Du har helt ret i at vi er meget sårbare når vi har det allerværst. Jeg ved bestemt også godt at vi ikke er "så spændende" når smerterne driller. Jeg mener bare at der er mange måder at sige tingene på.
 Ikke alle mennesker har eller vil ha den indfølings evne der fortæller hvordan man lige skal takle tingene overfor personen og hvad der er relevant at sige. Jeg er absolut ikke på nogen måde sart og kan også fint tåle at høre "sandheder" meenn - jeg vil gerne be om at få det serveret på en "god måde : )
Det har taget mig mange år at få fortalt nogle personer omkring mig at jeg i perioder har det virkelig skidt.
Jeg har oplevet at venner og familie i en årrække tog afstand fra mig og min familie fordi de ikke forstod og mente at jeg da "bare" kunne tage mig sammen og komme i arbejde.
 Netop derfor valgte jeg ikke at fortælle åbent omkring mit helbred og derfor rammer en sådan meddelse jeg fik ekstra hårdt.
Historien om nabokonen forsætter med at hun igår standsede mig da jeg luftede vores hund og var MEGET venlig. Det var vist hendes måde at fortælle hun havde taklet sitiationen lidt skæv.
Knus Lise
Tilbage til toppen
Spurven
24 mar 2010, 14:36:01
Registeret medlem #372
Oprettet: 11 mar 2010, 09:01:54

Postnr. og By: Midtsjælland
Hej Lise!

Du har helt ret - det er mange måder at sige tingene på. Det er her, vores skriftlige "samtaler" lige mangler lidt. For du oplevede jo din nabo, hørte tonefaldet og opfattede kropssproget ... og det var en rigtig øv-oplevelse for dig. Vi kan jo kun forsøge at være åbne og ærlige omkring vores gode og dårlige dage, men vi kan desværre ikke lære vores omgivelser at kommunikere hensynsfuldt.

Jeg er da glad for at høre, at din nabo åbenbart selv har erkendt, at hun var klodset i sin udtalelse og forsøger at gøre det godt igen.

Og den med at ens omgivelser mener, at man "bare kan tage sig sammen" er vist klassisk. Noget vi vist alle kommer til at opleve. Men det får det ikke til at gøre mindre ondt. Og det gør det da ekstra flot og beundringsværdigt, at du har fortalt om, hvor skidt du havde det.

Jeg er jo ny med diagnosen, men som alle andre har jeg jo gået og døjet med smerter og alt mulig anden dårligdom længe. Dog uden at fortælle det til andre end lige mine aller nærmeste, som jo også kunne se, at den var gal. Men fordi jeg nu har fundet alle jer fantastiske mennesker herinde, så har jeg rent faktisk i dag fået snakket med en af mine nærmeste kolleger - ja, det hele begyndte i går, en misforståelse, selvfølgelig, sådan som det jo ofte er. Min kollega ringede så her til morgen for at sige undskyld, og vi fik reddet selve misforståelsen ud. Og da jeg så havde tid sidst på formiddagen, tog jeg ned til hende og fik under fire øjne fortalt om min fib. Og tænkt, netop den kollega, jeg ventede mindst forståelse fra, forstod det hele ... for hun havde noget lignende, gigt med masser af følgesygdomme, i nærmeste familie, og her havde fibromyalgi også være oppe og vende, inden man fandt den rigtige diagnose. Så det blev en rigtig god snak - temmelig meget på grund af dig, Lise, og dine klare udmeldinger. Tusind tak! smile.png

Mange knus
fra
Tilbage til toppen
Bette Pjok
24 mar 2010, 18:38:06
Administrator

Registeret medlem #1
Oprettet: 26 jun 2007, 16:55:48

Postnr. og By: 6372 Ravsted
Lise skrev ...
Pu-ha den ramte lige i mellemgulvet !! Jeg er altid meget forsigtig med at fortælle om hvordan jeg har det, men sidste efterår var jeg så dårlig at jeg valgte at fortælle det (uden at udpensle det) når nogen spurgte.

Ja, det er jo hvad man ofte kan blive udsat for. Har selv mødt dette ofte.

Men jeg har valgt at fortælle hvordan jeg har det, og som du dog uden at udpensle det. Langt de fleste af dem jeg omgås finder at det er rigtig dejligt at jeg melder klart ud.

Jeg har da også tit fået at vide at jeg er en sur stodder, altså når jeg har det skidt. Men de fleste siger det dog alligevel med et lille glimt i øjet.

Dette har bevirket at jeg har lært ikke at tage det personligt negativt når jeg bliver mødt med den slags bemærkninger. Langt, langt de fleste gange er det jo ikke ment ondt fra den der siger. Og så er det jo nok samtidig en ganske rigtig beskrivelse af mig på en dårlig dag.

Jeg er meget åben over for venner, bekendte, omgangskreds og familie om hvordan jeg har det, både på gode og dårlige dage. Og igen skal nævnes (som du jo også selv nævner) at det ikke skal pensles ud.

Ja, vi er jo meget sårbare, især på de dage og i de perioder hvor vi har det skidt. Da kommer vi ofte til at opfatte det der bliver sagt som langt mere negativt end det ofte var tænkt fra den der kom med udtalelsen. Og her har vi jo nok en stor opgave i at øve os i ikke at være så sårbare og så "hudløse" at vi tager alt for meget alt for nær.

Og så ser jeg iøvrigt med glæde frem til den 18. april, da skal vi igen til Bornholm og besøge vores børnebørn.
Og til den 18. juni hvor vi skal 14 dage til Garasøen på dette hotel og når vi så været hjemme en uges tid så smutter vi lige ca. 4 uger til Barcelona med campingskuret på slæb tongue.png - og så er det meste af den sommer gået.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
majs
26 mar 2010, 00:24:02
Registeret medlem #216
Oprettet: 06 okt 2008, 22:01:54

Postnr. og By: 7760 Hurup Thy
Av ha, Lise.

Ja, den kan da kun ramme lige ind i vort, ellers godt beskyttede, selvværd.

Jeg syntes Spurvens svar er rigtig godt. 

Og når vi snakker om det her, så kan vi (begynde) at tage nogle forholdsregeler til fremtiden.

Jeg tænkte bl.a. replikken:
"Ja, når jeg har det sådan, kunne jeg godt bruge noget hjælp, så jeg ikke blev så træt"

Men det er smadder svært at være rap i peplikken som før.

Knus
fra
majs 
Tilbage til toppen
Blunka
20 okt 2010, 16:05:47
Gæst
Hej Majs
Det er godt nok en lidt gammel tråd, men vil lige sige at det er utrolig godt skrevet. Det er lige sådan jeg tit føler det, man begynder at snakke om noget og så midster man tråden, og får ikke snakket færdig. Eller som Lise skrev at man helt glemmer at spørge til de andre, selvom man gerne vil vide hvordan de har det. Nu er jeg ikke færdig udredt, men er mere og mere overbevist om at det er fib. jeg har, og vil vise denne til mine pårørende når jeg får diaknosen.
Knus fra Blunka
Tilbage til toppen
Luffetrolden
20 okt 2010, 20:48:12
Registeret medlem #445
Oprettet: 24 sep 2010, 12:13:24

Postnr. og By: 3630 jægerspris
Ja, selvom det er en gamle tråd er det nogen meget gode og velskrevende ord på vores sprog på dårlige dage.
Ja, kan kun sige at i mit tilfælde er det virkelig sort snak på dårlige dage, for jeg stammer og selvom jeg oppe i mit hoved siger en hel sætning kommer der ofte kun 3 ord ud og de sidder helt sammen, så folk forstå virkelig ikke mit "Babysprog"

På mine dårlige dage vælger jeg ofte ikke at tag telefon og har fortalt folk, at den bedste mulighed for at komme i kontakt med mig er at skrive en sms. For så skal jeg nok svare tilbage. Det kræver nemlig ikke så meget energi at skrive som at tale og koncentere sig om en aftale. Jeg har endtil nu heldigvis kun mødt fuld forståelse fra folk, hvilke er dejligt.
Tilbage til toppen
majs
25 okt 2010, 22:30:08
Registeret medlem #216
Oprettet: 06 okt 2008, 22:01:54

Postnr. og By: 7760 Hurup Thy
Ja, jeg er pt sendt på "genoprejsning" og kæmper med en strid forkølelse oven i fibbens kviteringer fra sommeren.

Så ringede visitatoren fra hjemmeplejen og ville aflægge det årlige "besøg" (kun 4 mdr. siden at jeg fik ret i min klage gennem det kommunale handicapråd fra sidste års besøg)
Jeg sagde at jeg syntes de fyldte temmelig meget og at jeg mente at næste besøg måtte være i januar og at jeg desuden havde det ret skidt!
Hun: Jamen så er du netop rigtigt!
Jeg: NIKS, for så vil vi stå meget længere fra hinanden end sidst og det har jeg ikke kræfter til.
Hun: Ok, skal vi sige til januar så?
Jeg: Ja, det vil være bedre for alle.

Jeg er, som sagt, helt ude af kurs for tiden og ville ikke engang
kunne fokusere på at komme tilbage til "min standard", hvor jeg ved at tingene fungerer og kører godt. Jeg ville have fået fyret en masse usammenhængende af mig og hun ville have opfattet det på hendes måde.
Så jeg var taknemmelig for at jeg ikke skulle ud i "se, snage, spare metoden" denne gang, men fortsat kan koncentrere mig om at komme lidt op ad stigen igen, med den hjælp jeg har og normalt fungerer fint.

Knuss
og hilsen til Jer alle
fra
majs
Tilbage til toppen
Bodil
25 okt 2010, 23:01:14
Gæst
Mange gode ønsker om god bedring kære majs.

[ billede slået fra ]
Tilbage til toppen
Gå til side  1 2 3  

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF